Svenskarna e-handlar för mest pengar i Norden.
Svensk e-handel fortsätter att öka, på fyra år har omsättningen ökat med hela 45 procent. Enligt en undersökning som Postnord gjort är de främsta anledningarna till e-handel att det är enkelt, att produkterna ofta är billigare och att man får ett större utbud. Under 2017 ökade e-handeln med 16 procent och mest ökade shoppingen bland småbarnsföräldrar. Försäljningen på barnartiklar och leksaker ökade med 23 procent.
Anledningen till ökningen är att som stressad småbarnsförälder så har man möjligheten att shoppa på tider som passar bäst. Möjligheten till hemleverans tros vara en annan anledning till ökningen. Andra populära produkter att handla via e-handeln är hemelektronik där var tredje elektronikprodukt säljs via e-handel även mode är en populär kategori där 16 procent säljs på nätet.
År 2017 så omsatte Sverige 67 miljarder kronor i e-handel och detta motsvarar 8,7 procent av den totala detaljhandeln. Om e-handeln fortsätter att utvecklas i samma takt som den gjort fram tills nu, så kommer den att ha fördubblats om fem år. Konsumenternas ändrade beteende ställer högre krav på detaljister och leverantörer.
Framtiden för de fysiska butikerna inom de storsäljande e-handels kategorierna ser mörk ut.